Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2015

Βαθμολογική Εξέλιξη των Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ)





ΠΡΟΣ:
Κ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ
κ. Αλέξη Τσίπρα
κ. Πάνο Καμμένο
Υπουργό Εθνικής Άμυνας
κ. Κώστα Ήσυχο
Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας
κ. Νίκο Τόσκα
Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας
κ. Ιωάννη Ταφύλλη
Γεν. Γραμματέα Υπουργείου Εθνικής Άμυνας

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
κ. Αλέξη Τσίπρα
Πρόεδρο ΣΥΡΙΖΑ
κ. Αντώνη Σαμαρά
Πρόεδρο Ν.Δ.
κ. Νίκο Μιχαλολιάκο
Γενικό Γραμματέα Λαϊκού Συνδέσμου Χρυσή Αυγή
κ. Σταύρο Θεοδωράκη
Πρόεδρο ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ
κ. Δημήτριο Κουτσούμπα
Γενικό Γραμματέα Κεντρικής Επιτροπής ΚΚΕ
κ. Πάνο Καμμένο
Πρόεδρο Ανεξάρτητων Ελλήνων
κ. Ευάγγελο Βενιζέλο
Πρόεδρο ΠΑ.ΣΟ.Κ.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ – ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ – ΕΘΕΛΟΝΤΡΙΩΝ ΜΑΚΡΑΣ ΘΗΤΕΙΑΣ
Στρατού Ξηράς – Πολεμικής Αεροπορίας – Πολεμικού Ναυτικού
Δια του
Πληρεξουσίου τους Δικηγόρου

----------------------------------

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμε κ Υπουργέ,
Αξιότιμοι κύριοι,

Με το Νόμο 1513/1985 νομοθετήθηκε ο θεσμός των Οπλιτών με πενταετή υποχρέωση (ΟΠΥ μετά ΕΠΥ) για τα τρία όπλα.
Ακολούθως με τις παραγράφους 4 και 5 άρθρου 13 του Νόμου 1848/89, νομοθετήθηκε ο θεσμός των Εθελοντών-Εθελοντριών Μακράς Θητείας, στον οποίο εντάσσονται οι οπλίτες Ε.Π.Υ, μετά την λήξη της πενταετούς υποχρεώσεώς τους, η ρύθμιση λειτουργίας του οποίου διελήφθη στο Προεδρικό Διάταγμα 21 του 1991, με την παράγρ.2 άρθρου 3 του οποίου διακελεύεται προαγωγή στον βαθμό του Επιλοχίου μετά 10 έτη υπηρεσίας, στο βαθμό του Αρχιλοχίου μετά 18 έτη και στον βαθμό του Ανθστου μετά 25 έτη υπηρεσίας, στα δε του άρθρου 6 διακελεύεται μισθολογική προαγωγή βαθμού λοχαγού με 33 έτη συνολικής υπηρεσίας.
Κατά τα 23 έτη λειτουργίας του θεσμού των ΕΠΥ και της Μακράς Θητείας, αφ’ ενός απεδείχθη αναγκαιότητα του θεσμού για την σωστή συντήρηση και λειτουργία των οπλικών συστημάτων της χώρας και την επάνδρωση βασικών υπηρεσιών των όπλων, αφ’ ετέρου δε υπήρξε η επιβαλλόμενη ενδυνάμωση του μόνιμου προσωπικού των Ε.Δ και η κάλυψη της διαρκούς μειούμενης δυνάμεως των στρατευσίμων .
Επί 23 έτη οι Εθελοντές και οι εθελόντριες Μακράς Θητείας με κύρια εφόδια τα ιδανικά της φυλής και την αγάπη προς το στράτευμα, έχοντες προσαρμοστεί απόλυτα με τους κανόνες της στρατιωτικής ζωής, και εργαζόμενοι κατά κανόνα επί 24ώρου βάσεως, έδωσαν παλμό και ζωή και στους πλέον απόμακρους σταθμούς, στις πίστες και στα συνεργεία, στα χαρακώματα και τους καταυλισμούς, σε όλα τα πλάτη και μήκη της πατρίδας μας, έχοντες καταστεί απαραίτητες μονάδες του στρατεύματος.
Μεγάλη ήδη η προσφορά τους αλλά και η αναμενόμενη, λόγω και της εν τω μεταξύ κτηθείσης στρατιωτικής και επαγγελματικής εμπειρίας.
Λογική όμως και δίκαιη η επιθυμία τους για ανάλογη της προσφοράς μεταχείριση, για αξιοπρεπή επαγγελματική και οικονομική εξέλιξη και για αναγνώριση της υπηρεσιακής προσωπικότητας τους.
Μετά πολλά έτη εντάχθηκαν στα Μετοχικά Ταμεία ως μέτοχοι με δικαίωμα μερίσματος και εφάπαξ.
Μετά πολλά έτη απεγκλωβίστηκαν από το ΙΚΑ και πρόσφατα επιτέλους φέρεται να μονιμοποιήθηκαν.
Μονιμοποίηση «μαϊμού» αφού μέχρι σήμερα παρά την πάροδο έτους, δεν έχουν ορκιστεί όπως προβλέπεται, δεν έχουν αλλάξει ταυτότητα στην οποία να αναγράφεται η ιδιότητα του μονίμου υπαξκού (βασικό στοιχείο για τη λήψη κάποιου δανείου από τράπεζα) και το βασικότερο και πλέον ουσιώδες στο από 30/3/2011 Πρ. Δ/γμα μονιμοποίησής τους, καταληκτικά ενταφιάζεται η επιβαλλόμενη υπηρεσιακή εξέλιξή τους με την διαλαμβανόμενη παράγραφο «Οι ανωτέρω μονιμοποιούμενοι παραμένουν στην επετηρίδα Εθελοντών – Εθλελοντριών Μακράς Θητείας στη θέση που βρίσκονται» .
Η διακριτική όμως περιορισμένη βαθμολογική υπηρεσιακή εξέλιξή τους ως μονίμων υπαξκών, αποτελεί το «βραχνά» της κατηγορίας τους.
Η μέχρι σήμερα σιωπή και αφάνεια τους για την διακριτική μεταχείριση που υφίστανται, οφείλεται στην ευσυνείδητη πειθαρχία τους, παρά την διάβρωση της ψυχής τους από την μεγάλη αδικία και στην ευσυνείδητη αφοσίωση τους στο υπηρεσιακό έργο.
Ο Λοχίας και βέβαια αποτελεί την “μάνα του λόχου”, οι υπαξκοι και βέβαια αποτελούν την ραχοκοκαλιά του στρατεύματος, αλλά όμως έχουν και οικογένεια και κοινωνικό περίγυρο και έχουν ανάγκη τροφής, κατοικίας, ηθικής αμοιβής και κοινωνικής αναγνωρίσεως.
Η παραμονή τους επί πολλά έτη σε κάθε βαθμό, τους δημιουργεί πελώριο κοινωνικό πρόβλημα, καθ’ όσον βαρύνονται οι ατυχείς με την οικογενειακή, την εκ του περιβάλλοντος και την εκ της γειτονιάς καταφρόνηση, αλλά και αντίστοιχη των στρατευσίμων στις μονάδες ανά την επικράτεια, εισπράττοντες ειρωνικά μειδιάματα και σκέψεις ταπεινωτικές, θεωρούμενοι ως παρακατιανοί, παράνομοι και απείθαρχοι χαρακτήρες ηλίθιοι και πλειάδος άλλων χαρακτηρισμών, ένεκα του αμετάβλητου αριθμού των γαλονιών στο μπράτσο, παρά την εμφάνιση πολλών ρυτίδων στο πρόσωπο και παρά το γεγονός ότι το βρέφος παιδί τους έχει βγάλει ήδη το Λύκειο.

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμε κ Υπουργέ,
Αξιότιμοι κύριοι,
Πληθώρα είναι τα προβλήματα που ταλανίζουν τους εθελοντές και τις εθελόντριες Μακράς Θητείας, το πλέον όμως σοβαρό, το οποίο αγγίζει άμεσα την ηθική υπόστασή τους ως εργαζομένων, κοινωνικών ατόμων και νοητικών όντων, είναι το ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΟ, το οποίο άλλωστε ελάχιστα συναρτάται με υλική ικανοποίησή τους.
Το Προεδρικό Διάταγμα 21/1991 που ρυθμίζει την ιεραρχική εξέλιξή τους μέχρι τον βαθμό του ανθστού στα 35 χρόνια υπηρεσίας, κατ’ εξαίρεση από άλλες κατηγορίες υπαξκών εξελισσόμενων μέχρι τον βαθμό του Ταγματάρχη και Αντισυνταγματάρχη, καίτοι εισήλθαν με το ίδιο τυπικό προσόν με αυτούς (Απολυτήριο Λυκείου), καίτοι ζουν και εργάζονται κάτω από τις ίδιες πραγματικές και νομικές συνθήκες και έχουν το ίδιο μισθολογικό πλαίσιο με αυτούς, αποτελεί γέννημα αρτηριοσκληρωτικών εγκεφάλων, οι διατάξεις του οποίου υποτιμούν την ηθική και λογική υπόστασή τους και καταρρακώνουν την αξιοπρέπεια τους, καθιστώντας το βαθμολογικό καρκίνωμα που φωλιάζει στην ψυχή τους και παραλύει κάθε προσπάθεια αποδόσεως, αξιοπρεπούς συμπεριφοράς, υπηρεσιακής συνειδήσεως και αγάπης για το επάγγελμα.

Επιτακτική τυγχάνει η αναβάθμιση του θεσμού των Εθελοντών – Εθελοντριών Μακράς Θητείας και η αναγνώριση της κατηγορίας τους ως γνήσιων τέκνων του στρατεύματος, μέσα στα πλαίσια της Συνταγματικής επιταγής για ίση μεταχείρισης, με ιεραρχική εξέλιξη αντίστοιχη των Εθελοντριών και των ανακαταταγμένων και Εθελοντών υπαξκών.

Το αίτημά τους ερείδεται στα ακόλουθα συγκριτικά στοιχεία:
α. Εθελοντές που προσελήφθησαν με τις διατάξεις του 445/74, μετά τη μονιμοποίησή τους, εντάχθηκαν στην επετηρίδα μονίμων υπαξιωματικών μετά τους υπηρετούντες και εξελίχθηκαν όπως οι ομοιόβαθμοί τους σύμφωνα με το Ν.Δ. 445/74 (άρθρο 5 παρ. 9), φτάνοντας μέχρι το βαθμό του Ταγματάρχη και Αντισυνταγματάρχη.
β. Ενώ ήταν σε ισχύ ο θεσμός των Εθελοντών Μακράς Θητείας και ο θεσμός των ΕΠΟΠ, με τις συνδυασμένες διατάξεις του Ν.1848/89 (άρθρο 13 παρ. 4-5), του Π.Δ. 21/4-2-1991, καθώς και του Ν.Δ. 445/1974, προσλήφθηκαν υπαξιωματικοί (έτη 1985-2007), οι οποίοι δεν εντάχθηκαν στην κατηγορία των ΕΜΘ ή ΕΠΟΠ και είχαν βαθμολογική εξέλιξη μέχρι του βαθμού Ταγματάρχη και Αντισυνταγματάρχη ή και περαιτέρω με τα ίδια προσόντα ή και λιγότερα ανά περίπτωση από την Β’ Λυκείου.
γ. Τα έτη 1979,1980, 1981 και 1982 κατετάγησαν, σταδιακά, στις τάξεις των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων γυναίκες στρατιωτικοί κατά τις διατάξεις του Ν. 705/1977 «Περί στρατεύσεως των Ελληνίδων».
Στο άρθρο 7 παρ. 1 καθορίζετο ότι οι Εθελόντριες εξελίσσονται βαθμολογικά όπως και οι άνδρες των αυτών κατηγοριών. Η επαγγελματική εξέλιξη των ανδρών Εθελοντών Υπαξιωματικών και συνεπώς και των γυναικών, ρυθμίζετο με το αρθρο 47 του ΝΔ 445/74, στο οποίο αναφέρεται ότι εξελίσσονται μέχρι του βαθμού του Αρχισμηνία.
Προκειμένου ακολούθως να μην παραμείνουν με καταληκτικό βαθμό και μισθολογική εξομοίωση σε Αρχιλοχία, Αρχικελευστή, Αρχισμηνία, έγινε σχετική ρύθμιση και με την παρ. 5 άρθρου 13 του Ν.1848/89 εντάχθηκαν και αυτές κατ’ αναλογία στην παρ. 4 του ιδίου άρθρου όπως αυτό αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 4 άρθρου 7 του Νόμου 2913/2001 μαζί με τους ΕΜΘ, ώστε να μπορούν και εκείνες να προάγονται στο καταληκτικό βαθμό του Ανθυπασπιστή.
Περαιτέρω με το άρθρο 13 του Νόμου 3257/2004, οι Εθελόντριες μονιμοποιούμενες εξελίσσονται ήδη όπως οι άνδρες εθελοντές ομοιόβαθμοί τους μέχρι το βαθμό του Ταγματάρχη (παρ. 3(β) (δ) άρθρου 23 Ν.3883/2010.
Συμπερασματικά και αναλογικά με την εξέλιξη των εθελοντριών λεκτέα τα ακόλουθα:
- Εφόσον οι εθελόντριες του Νόμου 705/77 μη μονιμοποιούμενες.
α. Ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 47 του Ν.Δ.445/74 όπως και για τους άνδρες εθελοντές οπλίτες. (προαγωγή μέχρι Αρχισμηνίες)
β. Βάσει του άρθρου 1 του Π.Δ. 21/91 θεωρούνται ΕΜΘ, μάλιστα δε στο άρθρο 2 του ιδίου διατάγματος γίνεται σαφής αναφορά καθορισμού των βαθμών τους από κοινού με τους ΕΜΘ ως μια κατηγορία.
- Εφόσον αργότερα οι εθελόντριες μονιμοποιούμενες.
Εντάσσονται σύμφωνα με την παρ. 9 άρθρου 46 του Ν.Δ/τος 445/74 στην ιεραρχική εξέλιξη των μονίμων υπαξιωματικών, δηλαδή μονιμοποιούμενες εντάσσονται στο αριστερό της σειράς των μονίμων υπαξιωματικών των οποίων την βαθμολογική εξέλιξη ακολουθούν, συνακόλουθα και οι ΕΜΘ που προέρχονται από ΟΠΥ – ΕΠΥ, μονιμοποιηθέντες ήδη (μετά από πολλά χρόνια) θα πρέπει αναλογικά να διέπονται από τις διατάξεις περί μονιμοποιουμένων εθελοντών του ΝΔ 445/74 καθότι ισχύουν και γι’ αυτούς όλες οι διατάξεις περί μονίμων υπαξιωματικών σύμφωνα με την παρ. 2 άρθ. 1 του Π.Δ. 44/2003.
Επισημαίνεται σχετικά ότι με το Π.Δ. 44/2003 δεν υπήρξε αντίστοιχη πρόβλεψη ιεραρχικής εξέλιξής τους, καθότι πρόσφατα μονιμοποιήθηκαν.
Επισημαίνεται ακόμη ότι οι συνάδελφοί τους εθελόντριες που είναι και αυτές εθελόντριες Μακράς Θητείας (άρθρο 1 Π.Δ. 21/91), μετά τη μονιμοποίησή τους απολαμβάνουν τη βαθμολογική εξέλιξη των υπαξκών παραγωγικών σχολών, καίτοι στις εγκυκλίους πρόσληψής τους προβλέπετο και υπέγραφαν ότι θα διέποντο από τις διατάξεις των ανδρών εθελοντών και βαθμολογικά θα έφθαναν μέχρι Αρχιλοχίες, Αρχικελευστές, Αρχισμηνίες (άρθρο 47 Ν.Δ.445/74).

Σχετικά επίσης επισημαίνονται:
Ότι η βαθμολογική εξέλιξη των εκ παραγωγικών σχολών υπαξκών, που εισέρχονται σε αυτές με το ίδιο τυπικό προσόν των ΕΜΘ που είναι το απολυτήριο Λυκείου είναι η ακόλουθη:
Μόνιμοι Υπαξκοί προελεύσεως Σχολής Τεχνικών Υπαξκών Αεροπορίας (ΣΤΥΑ) δύναται να προαχθούν μέχρι του βαθμό Αντισμηνάρχου.
  • Μόνιμοι Υπαξκοί προελεύσεως Σχολής Υπαξκών Διοικητικών (ΣΥΔ) δύναται να προαχθούν μέχρι τον βαθμό Αντισμηνάρχου.
  • Μόνιμοι Υπαξκοί προελεύσεως Σχολής Υπαξκών Ραδιοναυτίλων (ΣΥΡ) δύναται να προαχθούν μέχρι τον βαθμό Αντισμηνάρχου.
  • Μόνιμοι Υπαξκοί προελεύσεως Σχολής Μονίμων Υπαξκών (ΣΜΥ) Στρατού Ξηράς προάγονται απεριόριστα.
  • Μόνιμοι Υπαξκοί προελεύσεως Σχολής Μονίμων Υπαξκών Ναυτικού (ΣΜΥΝ) προάγονται αναλόγως της ειδικότητας μέχρι και τον βαθμό Αντιπλοιάρχου.
Ότι οι υπηρεσιακές μεταβολές των Εθελοντών Μακράς Θητείας (προσόντα για προαγωγή, κίρσεις, μετατάξεις, μεταθέσεις, αποστρατείες, κλπ) εκτός της ιεραρχικής εξέλιξης διέπονται από το νομοθετικό πλαίσιο των μονίμων υπαξκών.
Ότι με το άρθρο 8 παρ. 2 Νόμου 2512/1997 οι Αστυφύλακες, Υπαξκοί μη Παραγωγικής Σχολής της Ελληνικής Αστυνομίας και οι αντίστοιχοι του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, προάγονται μισθολογικά στους βαθμούς του Αρχιφύλακα, Ανθυπαστυνόμου, Υπαστυνόμου Β’, Υπαστυνόμου Α’, Αστυνόμου Β’, Αστυνόμου Α’ με τη συμπλήρωση εννέα (9), δεκαπέντε (15), είκοσι (20), είκοσι τρία (23), είκοσι επτά (27) και τριάντα (30) ετών συνολικής πραγματικής υπηρεσίας αντίστοιχα.”

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμε κ Υπουργέ,
Αξιότιμοι κύριοι,

Οι πρόχειρες λύσεις που καλύπτουν προβλήματα των περιστάσεων και η δημιουργία άνισης βαθμολογικής και μισθολογικής εξελίξεως ατόμων υπό ομοιόμορφους συνθηκας τελούντων ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ της Συνταγματικής Επιταγής για Ιση Μεταχείριση, οδηγούν ευθέως σε ανυπαρξία ηθικών και ψυχικών αρετών, πτώση της αποδόσεως και ανυπαρξία ενσυνειδήτου πειθαρχίας, με κυριαρχούσα φράση-σλόγκαν:Σιγά μη χάσω τα γαλόνια”.
Αν αναλογιστούμε ότι οι ανωτέρω ΕΜΘ το έτος 2015, με τη συμπλήρωση 25ετούς συντάξιμης υπηρεσίας, δύνανται να αποχωρήσουν από τις Ένοπλες Δυνάμεις, πιστεύουμε ότι είναι πλέον ώριμες οι συνθήκες ώστε να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί η νομοθετική ρύθμιση που απαιτείται, προκειμένου να αποκατασταθεί το αίσθημα δικαίου που σαφέστατα οι ΕΜΘ απώλεσαν με την πάροδο του χρόνου.
Είναι γνωστό ότι ο κατεχόμενος βαθμός των στρατιωτικών είναι απόλυτα συνδεδεμένος με σειρά δικαιωμάτων και προνομίων που αυτός οριοθετεί, δημιουργώντας τις κατάλληλες εκείνες συνθήκες, στις οποίες πρέπει ο υπόψη εργαζόμενος να παραμείνει προσηλωμένος και αφοσιωμένος και δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσει βασικό και οιωνεί κριτήριο χαρακτηρισμού επιπέδου, ικανοτήτων, σκέψης, απόδοσης κλπ.”

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:

Οι Εθελόντριες Ν. 705/77 οι οποίες εντάχθηκαν στο θεσμό των ΕΜΘ με την παρ. 5 άρθρου 13 του Ν. 1848/1989, προκειμένου να αποκτήσουν δικαίωμα προαγωγικής εξέλιξης σε Ανθυπασπιστή (όπως προβλέπεται για τους ΕΜΘ) από το προβλεπόμενο γι’ αυτές Αρχιλοχίου, ακολούθως χωρίς κανένα απολύτως νόμιμο έρεισμα και με παραβίαση της Συνταγματικής Επιταγής για ίση μεταχείριση (παρ. 1 και 2 άρθρου 4) με το άρθρο 13 του Ν.3257/2004 αποδεσμεύτηκαν από τον θεσμό των ΕΜΘ, με δυνατότητα προαγωγικής εξέλιξης σε Αξιωματικούς κατ’ αρχή με τις διατάξεις του Ν.2439/96 καταληκτικού βαθμού Αντισυνταγματάρχη και ακολούθως με τις διατάξεις του Ν.3883/2010 σε Ταγματάρχη, των ΕΜΘ παραμενόντων στο καταληκτικό βαθμό Ανθυπασπιστή με 35 και 40 έτη πραγματικής υπηρεσίας.
Για τη νομιμότητα της ίσης μεταχείρισης των Ε.Μ.Θ. με αντίστοιχη ιεραρχική υπηρεσιακή εξέλιξη βαθμού Ταγματάρχη – Επγού – Πλωτάρχη με τις Εθελόντριες και Εθελοντές, επισημαίνονται οι ακόλουθες ερωτήσεις Βουλευτών προς τον ΥΕΘΑ και σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου του ΓΕΑ και συγκεκριμένα:

Με την αριθμ. Φ.454/25/ΕΠ 24743/Σ7/10-9-08 Γνωμοδότησή του ο Νομικός Σύμβουλος ΓΕΑ Ασμχος (Δ) Παν. Σιδηροκαστρίτης σε σχετική αναφορά Υπαξιωματικού Ε.Μ.Θ. με αίτημα τη ρύθμιση προαγωγής των Ε.Μ.Θ. σε Αξιωματικούς γνωμοδότησε καταληκτικά :
«Η Συνταγματική αρχή της ισότητας επιβάλλει να μην αντιμετωπίζονται διαφορετικά ουσιωδώς όμοιες καταστάσεις και πρόσωπα. Θεωρούμε ότι από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προκύπτει ότι υπάρχουν διαφορές στην αντιμετώπιση Ε.Μ.Θ., ΕΠΟΠ και Μονίμων Υπαξιωματικών.
Δεδομένου ότι δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο στελέχη των Ε.Δ. που τελούν υπό ουσιωδώς όμοιο καθεστώς, θεωρούμε ότι όσα αναφέρονται από τον Εσμία Β.Μ. πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν, στα πλαίσια της διακριτικής ευχέρειας της Υπηρεσίας να επανεξετάσει το ισχύον καθεστώς και να αμβλύνει τυχόν υφιστάμενες αδικαιολόγητες ανισότητες, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί και αποδοτικότερη εκτέλεση των υπηρεσιακών καθηκόντων των στελεχών της Π.Α.».

Ενδεικτικά ερωτήσεις κυβερνητικών βουλευτών στη Β.Τ.Ε. και οι απαντήσεις:

23-11-11 επερώτηση του Βουλευτή της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θεόδωρου Δρίτσα.

26-10-12 επερώτηση του Βουλευτή της κοινοβουλευτικής ομάδας των ΑΝΕΛ κας. Μαρίας Κόλλια- Τσαρουχά.

29-10-12 επερώτηση του Βουλευτή της κοινοβουλευτικής ομάδας των ΑΝΕΛ κ. Νικόλαου Τέρενς Κουίκ.

27-10-14 επερώτηση του Βουλευτή της κοινοβουλευτικής ομάδας των ΑΝΕΛ κ. Νικόλαου Νικολόπουλου.

22/12/2011

Απάντηση ΑΝΥΕΘΑ κ. Γ. Ν. Ραγκούση, σε σχετική αναφορά του Βουλευτή κ. Θ. Δρίτσα με θέμα τη Βαθμολογική Εξέλιξη των Εθελοντών Μακράς Θητείας
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας,  κ. Γ. Ν. Ραγκούσης , σε σχετική αναφορά που κατέθεσε ο βουλευτής κ.  Θ. Δρίτσας, με θέμα τη βαθμολογική εξέλιξη των Εθελοντών Μακράς Θητείας, απάντησε τα εξής:
«Σε απάντηση της σχετικής αναφοράς που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Δρίτσας Θεόδωρος με θέμα τη βαθμολογική εξέλιξη των Εθελοντών Μακράς Θητείας, σας γνωρίζω ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με τις αρμόδιες  Διευθύνσεις των Γενικών Επιτελείων, εξετάζει όλες τις παραμέτρους της βαθμολογικής εξέλιξης των Εθελοντών Μακράς Θητείας (Ε.Μ.Θ.), προκειμένου να διαπιστώσει εάν απαιτείται αλλαγή του ισχύοντος νομικού πλαισίου, καθώς και με ποιον τρόπο και με ποιο περιεχόμενο θα μπορούσε να συντελεστεί».
Ο Κύριος Μπεγλίτης το υποσχέθηκε αλλά δεν το ‘κανε .Κι έτσι το θέμα επανέρχεται στη Βουλή με μία ακόμη ερώτηση, αυτή τη φορά από τον βουλευτή της Ν.Δ. Αθανάσιο Δαβάκη (αργότεραΥφυπουργόΕθνικήςΑμύνης).
Ο κ. Δαβάκης επισημαίνει ότι η προηγούμενη ηγεσία είχε εκφράσει τη πρόθεση να λύσει το βαθμολογικό θέμα των Ε.Μ.Θ. για “την αποκατάσταση του αισθήματος αδικίας που νοιώθουν οι Ε.Μ.Θ. σε σχέση με τους υπαξιωματικούς μη παραγωγικών σχολών που έχουν διαφορετική βαθμολογική εξέλιξη”. Και ρωτά την ηγεσία αν προτίθεται να κάνει κάτι για το θέμα ( δυστυχώς όταν έγινε υφυπουργός φάνηκε πως ξέχασε τη παραπάνω ερώτηση του ).

Σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου αριθμ. 30/7-8-2012 ο βουλευτής Νικήτας Κακλαμάνης προς τον ΥΕΘΑ διαλαμβάνει καταληκτικά:
«Βασικό αίτημά τους ήταν και είναι η βαθμολογική εξέλιξή τους, όπως των εθελοντριών του N705/1977 και των εθελοντών οπλιτών, που προσλαμβάνονταν έως το 1989.
Δε ζητούν να διαταραχθεί η ομαλή λειτουργία των Ε.Δ., αφού δεν θέλουν να εξομοιωθούν με αντίστοιχους των παραγωγικών σχολών, απλώς θέλουν να εξομοιωθούν με τους ανακαταταγείς και τις εθελόντριες του Ν705/1977, που ήταν Ε.Μ.Θ., σύμφωνα με το Ν1848/1989 άρθρο 13 παρ 4,5 και με τους νόμους Ν2109/1992 άρθρο 22, Ν3257/2004 άρθρο 13 και όχι μόνο βγαίνουν από τον εν λόγω θεσμό (των Ε.Μ.Θ.) αλλά λαμβάνουν και βαθμολογική εξέλιξη αξιωματικού.
Εξάλλου, οι Ε.Μ.Θ. έχουν ξεχωριστή επετηρίδα και οι οργανικές θέσεις των βαθμών που λαμβάνουν είναι κατοχυρωμένες.
Επίσης, όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι του εν λόγω μέτρου θα είναι μηδενικό, αφού ούτως η άλλως μισθολογικά λαμβάνουν τις αποδοχές των μονίμων, σύμφωνα με τα έτη υπηρεσίας και όχι σύμφωνα με το βαθμό που φέρουν.
Ουσιαστικά το αίτημά τους μπορεί να χαρακτηρισθεί καθαρά ηθικό και όχι οικονομικό.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός,

Τι προτίθεσθε να κάνετε για το εν λόγω ζήτημα της βαθμολογικής εξέλιξης των Εθελοντών Μακράς Θητείας;»

Σε απάντηση του ΥΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλου στην άνω ερώτηση του βουλευτή διαλαμβάνονται στην παρ. (2) αυτής:
(2) Οι προερχόμενοι Υπαξιωματικοί του Νόμου 705/77, είναι Υπαξιωματικοί γυναίκες, οι οποίες σύμφωνα με τις συνδυασμένες διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 705/77 και του άρθρου 12 και 46 του Ν. 445/74 κατατάχθηκαν ως Εθελόντριες και μετά τη λήξη της πενταετούς υποχρέωσής τους, με αίτηση τους, παρέμειναν στις Ένοπλες Δυνάμεις με το βαθμό που έφεραν. Οι εν λόγω Εθελόντριες μετά τη μονιμοποίησή τους σύμφωνα με την προαναφερόμενη νομοθεσία, έχουν την βαθμολογική εξέλιξη των μονίμων Υπαξιωματικών πλην του καταληκτικού βαθμού καθόσον σύμφωνα με το άρθρο 23 παρ. α(4) και α(5) του Ν. 3883/10 οι Αξιωματικοί που είναι απόφοιτοι Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) έχουν ως καταληκτικό βαθμό του Αντισυνταγματάρχη, ενώ οι λοιποί αξκοί έχουν ως καταληκτικό βαθμό του Ταγματάρχη.

Στην αριθμ. 2469/26-10-2012 ερώτηση της προς τον κ. ΥΕΘΑ η βουλευτής Μαρία Κόλλια – Τσαρουχα διαλαμβάνει καταληκτικά:
«Οι λύσεις που καλύπτουν προβλήματα περιστάσεων και η δημιουργία άνισης βαθμολογικής και μισθολογικής εξελίξεως ατόμων υπό ομοιόμορφες συνθήκες τελούντων κατά παράβαση της Συνταγματικής Επιταγής για Ίση  Μεταχείριση, Επίσης με την αριθμ. G 273/97/26-10-99 απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου οι διοικήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, πρέπει να τηρούν κατά κανόνα την αρχή της ίσης μεταχείρισης.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Προτίθεται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας  να τηρήσει την Συνταγματική Ισότητα στην περίπτωση αυτή των Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ);»

Στην αριθμ. πρωτ. 1975/24-1-2012 Αναφορά της προς τον ΥΕΘΑ η βουλευτής Ελένη Τσιαούση διαλαμβάνει καταληκτικά:
«Κατόπιν τούτων,
Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τις περαιτέρω απαραίτητες ενέργειες προκειμένου, να εφαρμοστεί άμεσα η εξομοίωση της βαθμολογικής εξέλιξης των Εθελοντών Μακράς Θητείας στρατιωτικών, με τους λοιπούς υπαξιωματικούς μη παραγωγικής σχολής (αποφοίτους ΑΣΣΥ) όταν μάλιστα δεν προκαλείται δαπάνη στο κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να αρθεί η χρονίζουσα σε βάρος τους άδικη διάκριση που υφίστανται σε όλο τον εργασιακό τους βίο.»
Ο Βουλευτής Βασίλης Οικονόμου, έφερε τροπολογία για τη βαθμολογική εξέλιξη των Εθελοντών Μακράς Θητείας στην Ολομέλεια της Βουλής. Στην τοποθέτηση του ζήτησε σαφή δέσμευση από τον Υπουργό Άμυνας Πάνο Παναγιωτόπουλο να ψηφιστεί η τροπολογία.
Προειδοποίησε ότι δεν είναι ανεκτό να ακούγεται μόνο η άποψη των Επιτελείων για το θέμα και αυτή πάντα να γίνεται δεκτή.
Τόνισε ότι δεν είναι πλέον ανεκτό να υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση ίδιας κατηγορίας στελεχών (περίπτωση Εθελοντριών γυναικών).
Ο ΥΠΕΘΑ δεσμεύτηκε να φέρει το ζήτημα άμεσα στη Βουλή αφού προηγουμένως έρθει σε συνεννόηση με τους Αρχηγούς.

Ο Βουλευτής Θεόδωρος Καράογλου στην αριθμ. πρωτ.4650/19-1-2012 ερώτηση του προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας διαλαμβάνει:

«Αδικία και άνιση μεταχείριση υφίστανται οι Εθελοντές Μακράς Θητείας των Ενόπλων Δυνάμεων, αναφορικά με το ζήτημα της βαθμολογικής τους εξέλιξης.
Η βαθμολογική τους εξέλιξη ρυθμίζεται βάσει του Ν.1848/89, σύμφωνα με τον οποίο βαθμολογικά εξελίσσονται έως τον βαθμό του Ανθυπασπιστή. Ενώ, οι εθελόντριες του Ν.705/1977, βάσει της κείμενης νομοθεσίας (Ν.2109/1992 και 3257/2004), δεν βγαίνουν απλά από τον συγκεκριμένο θεσμό, αλλά λαμβάνουν και τη βαθμολογική εξέλιξη αξιωματικού.
Συνεπώς, η αδικία που υφίστανται οι Εθελοντές Μακράς Θητείας είναι κατάφωρη. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η βαθμολογική τους εξέλιξη δεν επιβαρύνει επιπρόσθετα τον κρατικό προϋπολογισμό, διότι μισθολογικά λαμβάνουν τις αποδοχές των μονίμων συναδέλφων τους, αναλόγως των ετών υπηρεσίας τους και όχι σύμφωνα με τον βαθμό που φέρουν. Οφείλει, λοιπόν, το αρμόδιο Υπουργείο να προβεί σε σχετική νομοθετική διάταξη, με την οποία θα αποκαθίσταται η κατάφωρη αδικία και η άνιση μεταχείριση, που υφίστανται οι Εθελοντές Μακράς Θητείας». 

Το Σύνταγμα με την παρ.2 άρθρου 120 επιτάσσει τον σεβασμό των διατάξεών του, από την οποία ανακύπτει η ανάγκη αντιμετώπισης της κατάστασης που δημιουργείται από την κήρυξη (θεώρηση) ανίσχυρης της δυσμενούς ιεραρχικής εξέλιξης των Ε.Μ.Θ. με παραβίαση της παρ.1 άρθρου 4 του Συντάγματος , σε σχέση με την ευμενή ιεραρχική εξέλιξη των εθελοντριών Ν.705/77 και Εθελοντών Ν.Δ. 445/74 με τη εφαρμογή και για εκείνους (Ε.Μ.Θ.) σε βάρος των οποίων έγινε αυτή , της ευμενούς ειδικής διάταξης, χωρίς την οποία εφαρμογή θα παραμένουν στην ουσία υπό δυσμενή διακριτική μεταχείριση.

Ο ισχυρισμός των παραγόντων της διοίκησης επί σχετικών αναφορών των Ε.Μ.Θ., ότι δικαιολογείται η διακριτική μεταχείριση τους με ιεραρχική εξέλιξη μέχρι βαθμού Ανθυπασπιστού σε σχέση με την ιεραρχική εξέλιξη των Εθελοντών και Εθελοντριών σε βαθμούς Αξιωματικού με καταληκτικό Τχη – Επγου – Πχη, διότι αποτελούν διαφορετική κατηγορία από αυτή των Εθελοντών και Εθελοντριών, αποτελεί αιτιολογικό μόρφωμα καταχρηστικής άσκησης εξουσίας, με κραυγαλέα παραβίαση της Νομιμότητας, του Κράτους Δικαίου, των Αρχών της Χρηστής Διοίκησης, της Αμεροληψίας και των Συνταγματικών Επιταγών της Ίσης Μεταχείρισης και της Αναλογικότητας, αλλά και υποτίμησης της νοημοσύνης των Ένστολων.

Η επίκληση επίσης από τους παράγοντες της διοίκησης δύο σχετικών αποφάσεων του ΔΕΑ, οφειλόμενες σε μη σφαιρική δικαστική προβολή της διακριτικής μεταχείρισης των Ε.Μ.Θ. σε σχέση με την ιεραρχική εξέλιξη των Εθελοντριών του Ν. 705/77 και των Εθελοντών ΝΔ 445/74 και της προσβολής του πυρήνα των διατάξεων της Ισότητας και της Αναλογικότητας του Συντάγματος, παρίσταται απρόσφορη για αιτιολογικό έρεισμα της διακριτικής Αντισυνταγματικής μεταχείρισης των Ε.Μ.Θ., αφού είναι γνωστό ότι Νόμος κηρύσσεται ή μη, αντισυνταγματικός μόνο με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κάτι που δεν υπήρξε σχετικά με τη Συνταγματική ή μη ιεραρχική εξέλιξη των Ε.Μ.Θ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω προτείνουμε τις ακόλουθες τροποποιήσεις σε σχετικά νομοθετήματα:
α. «Στο β εδάφιο του άρθρου 2 του Ν. 3883/2010 προστίθεται περίπτωση (6) ως εξής : «(6) Οι προερχόμενοι από μονιμοποιηθέντες εθελοντές μακράς θητείας των νόμων 1848/1989 (ΦΕΚ 112Α/8-5-1989) και 1513/1985 (ΦΕΚ 12 Α’/8-2-1985)»
β. «Στο τέλος της παραγράφου 3 του άρθρου 69 του Ν.3883/2010 (Α΄167) απαλείφεται η τελεία και συμπληρώνεται ως εξής: «, για τη βαθμολογική τους, δε, εξέλιξη ισχύουν τα οριζόμενα στις διατάξεις των παραγράφων 1,2,3,4 και 9 του άρθρου 13 του Ν. 3257/2004 (Α’143) Η μισθολογική τους εξέλιξη παραμένει ως έχει, με το ήδη υπάρχον νομικό πλαίσιο.».

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμε κ Υπουργέ,
Αξιότιμοι κύριοι,
Ευελπιστώντες στην παρέμβαση Σας για την αναβάθμιση του θεσμού και την εφαρμογή αρχών ισότητας, ηθικής και δικαίου, όπως αρμόζουν με την προσωπικότητα Σας

Αιτούμεθα την δέουσα κατανόηση.

Αθήνα, 2/3/2015